Online klub slovenčiny – prihláste sa na waiting list

Pre lektorov

4 tipy, ako pripraviť kreatívnu novoročnú lekciu

Lenka Učíme(sa)slovenčinu

LENKA JEŽÓ GARANČOVSKÁ

3. januára 2023

Nedá sa nič robiť, Vianoce a oslavy Nového roku sú už za nami. A s nimi aj zaslúžené voľno. Hoci mnohí vyučujúci si ešte stále užívajú posledné voľné dni, niektorí z nás už majú vysoké pracovné nasadenie.

Tak či onak, rada by som sa s vami podelila o 4 tipy, ako na kreatívnu novoročnú lekciu, ktorá zaujme vašich učiacich sa a vám pomôže skrátiť čas na jej prípravu. Pri každom tipe zdanlivo nezáživnej aktivity vám zároveň ukážem, ako k nej môžete pristupovať kreatívne(jšie).

TIP #1: Ohliadnite sa za Vianocami

Hoci začínate svoje lekcie po Novom roku, nezabúdajte využiť tzv. vianočný potenciál. Čo to v praxi znamená? Vysvetlím vám to na vlastnom príklade.

Keďže som sa so všetkými svojimi študentmi videla naposledy pred Vianocami a preberali sme na poslednej lekcii väčšinou vianočné témy, mojou úvodnou aktivitou na novoročnej lekcii bolo ohliadnutie sa za Vianocami.

👩‍🏫 KLASICKÝ PRÍSTUP
Ak si vyberiete z môjho pohľadu klasický spôsob, položíte učiacim sa niektoré z týchto otázok:

  • 1. Ako ste strávili vianočné sviatky?
  • 2. S kým ste sa počas Vianoc stretli / nestretli?
  • 3. Aké aktivity ste počas sviatočných dní preferovali?
  • 4. Ktorý z darčekov vám urobil najväčšiu / najmenšiu radosť? A prečo?
  • 5. Ako by ste zhodnotili tohtoročné Vianoce? Boli podľa vašich predstáv? A prečo?
  • 6. …

🤹‍♀️ KREATÍVNY PRÍSTUP
Ak sa rozhodnete pre kreatívnejší spôsob povianočnej aktivity, poproste svojich učiacich sa, aby vám poslali niekoľko fotografií (v závislosti od počtu učiacich sa v skupine), ktoré reprezentujú ich Vianoce. Môžu tak urobiť vopred alebo priamo na lekcii.

Ak učíte prezenčne, môžu vám fotografie jednoducho ukázať v mobile. Aspoň ho tak na hodinách konečne využijú zmysluplne, však? Ak učíte online, môžu vám ich poslať do chatu alebo zdieľať obrazovku.

V tejto súvislosti by vás mohol zaujímať článok o kreatívnom využití vlastných fotografií vo výučbe cudzích jazykov.

Nezabúdajte, že na lekciách nie sú iba vaši učiaci sa. Ich súčasťou ste aj vy. Už roky sa v lekciách držím jednej dôležitej zásady: Pýtaj sa svojich študentov len na to, na čo si sama ochotná odpovedať. Ukazujem tým svojim študentom, že aj ja som len človek z mäsa a kostí. Budujeme si tak vzájomný vzťah, čím sú naše lekcie kvalitnejšie, a to nielen obsahovo, ale aj emocionálne.

Mne osobne sa totiž nezdá fér, ak je diskusia v tomto duchu jednostranná. Takže pri takomto type aktivít musíte byť pripravení aj vy zdieľať čo-to zo svojho súkromia. Môžete si pripraviť vlastnú vianočnú koláž a dať učiacim sa priestor na tvorenie hypotéz. Nech rozprávajú o tom, kde, s kým a ako ste na základe fotografií trávili Vianoce vy.

Koláž Vianoce

TIP #2: Zrekapitulujte predchádzajúci rok

Prvú časť lekcie máme teda úspešne za sebou a až teraz prechádzame na tému, ktorá sa týka nového roka. Nechajte svojich učiacich sa zosumarizovať, akým rokom bol pre nich uplynulý rok. Opäť máte na výber, či si zvolíte klasický alebo kreatívnejší prístup k danej aktivite.

👩‍🏫 KLASICKÝ PRÍSTUP
Vyučujúci položí učiacim sa otázku: Aký bol váš predchádzajúci rok? A možno položí ešte nejaké doplňujúce otázky k tomu, čo si práve od svojich žiakov či študentov vypočul.

🤹‍♀️ KREATÍVNY PRÍSTUP (variant #1)
Vyučujúci sa snaží aj túto zdanlivo nezáživnú otázku naservírovať svojim učiacim sa atraktívnejším spôsobom. Môže to podporiť vizuálnou stránkou, využitím emotikon alebo zaangažovaním všetkých študentov naraz, tzn., že na otázku budú odpovedať najprv všetci písomne a až potom to spoločne prediskutujú.

Aký bol váš predchádzajúci rok

 

🤹‍♀️ KREATÍVNY PRÍSTUP (variant #2)
Pokúste sa to rozmeniť na drobné, čiže rozčleňte otázku na menšie, ale konkrétne podtémy, napr.:

  • 1. Akú novú aktivitu ste minulý rok vyskúšali?
  • 2. Akú krajinu ste navštívili?
  • 3. Aké netradičné jedlo / netradičný nápoj ste ochutnali?
  • 4. Koho nového ste spoznali?
  • 5. Aký úspech ste zaznamenali v práci / v škole?
  • 6. Akú zaujímavú knihu ste prečítali?
  • 7. Aký podnetný film / seriál ste minulý rok videli?
  • 8. Čo minulý rok dopadlo podľa vašich predstáv?
  • 9. Čo sa vám minulý rok nepodarilo?
  • 10. Aký bol najlepší / najhorší zážitok, ktorý ste minulý rok zažili?
  • 11. …

⭐️ EXTRA TIP: Ak však hľadáte inšpiráciu pre ďalšie otázky, prelistujte si 20-stranovú brožúru Year Compass. Mimochodom, nájdete ju v 50 rôznych cudzích jazykoch, dokonca aj v slovenčine.

🤹‍♀️ KREATÍVNY PRÍSTUP (variant #3)
Sústreďte sa na to, čo sa vašim učiacim sa podarilo alebo nepodarilo v súvislosti s učením sa ich cieľového jazyka. Nechajte ich zrekapitulovať, čo všetko sa naučili, s čím už nemajú problémy, ale zároveň nech pouvažujú nad tým, v čom by sa chceli zlepšiť. Ideálne by bolo, keby vám predstavili aj niekoľko akčných krokov, ako to chcú dosiahnuť.

TIP #3: Zamerajte sa na novoročné predsavzatia

Predchádzajúca aktivita svojím spôsobom predznamenáva presun na ďalšiu aktivitu, ktorá je zameraná na novoročné predsavzatia.

👩‍🏫 KLASICKÝ PRÍSTUP
Vyučujúci kladie otázku: Aké sú vaše novoročné predsavzatia? Možno sa ešte predtým opýta, či si vôbec učiaci sa dávajú nejaké novoročné predsavzatia, ale tým to s najväčšou pravdepodobnosťou hasne.

🤹‍♀️ KREATÍVNY PRÍSTUP (variant #1)
Lektor sa na túto aktivitu pozrie opäť inak. Je mu jasné, že keď chce od učiacich sa, aby hovorili o novoročných predsavzatiach, musí najprv aktivovať ich predchádzajúcu slovnú zásobu.

Jednou z možností je pracne si pripraviť takéto cvičenie na rozvoj slovnej zásoby a potom diskutovať, resp. tvoriť vlastné novoročné predsavzatia.

🤹‍♀️ KREATÍVNY PRÍSTUP (variant #2)
Vyučujúci však môže siahnuť po rýchlejšom variante, a to vyhľadať si vhodný autentický text. (Ako sa vyhnúť 5 najčastejším chybám, ktoré obyčajne vyučujúci robia pri práci s autentickými textami, sa dozviete v tomto blogovom článku.)

Keď si spoločne prejdete najčastejšie novoročné predsavzatia, vyzvite svojich učiacich sa, aby diskutovali o tých svojich a nezabudli spomenúť aj akčné kroky, ktoré pri ich dosahovaní podniknú.

Rada za milión, ktorá vám ušetrí čas: zadajte do vyhľadávača vo vašom cieľovom jazyku “najčastejšie novoročné predsavzatia” alebo iba “novoročné predsavzatia”, ale dajte vyhľadávať „obrázky“, nie „všetko“. Zobrazia sa vám tak štatistiky, resp. grafy alebo infografiky, ktoré sú skvelými zdrojmi autentických materiálov pre všetky jazykové úrovne.

Ak neviete, ako efektívne pracovať s autentickými textami, rada vám s tým pomôžem na interaktívnom webinári pre lektorov cudzích jazykov Ako učiť pomocou autentických materiálov.

TIP #4: Predpovedajte budúcnosť

Svoju lekciu môžete ukončiť aktivitou, pri ktorej budú vaši učiaci sa predikovať, aký bude ich nový rok.

👩‍🏫 KLASICKÝ PRÍSTUP
Lektor sa spoľahne na otázky typu: Aký chcete, aby bol váš nový rok?, Čo si myslíte, čo vám prinesie tento rok? a pod.

🤹‍♀️ KREATÍVNY PRÍSTUP (variant #1)
Vyučujúci zadá svojim študentom úlohu, ktorej cieľom je opísať nový rok pomocou troch signifikantných podstatných mien, prídavných mien alebo slovies. Samozrejme, nie všetko naraz. Vyberte si iba jednu z možností. A potom ich môžete nechať daný výber odôvodniť.

🤹‍♀️ KREATÍVNY PRÍSTUP (variant #2)
Ďalším variantom tejto úlohy je pripraviť si vopred pracovný list (napr. v Canve), na ktorom sa objavia kľúčové slovíčka z predchádzajúcej aktivity o novoročných predsavzatiach a na záver lekcie všetko krásne prepojíte. Necháte totiž študentov vybrať ľubovoľný počet slovíčok, ktoré by chceli, aby charakterizovali ich nový rok.

Novy rok pracovný list
Čo by ste si mali okrem tipov do novoročných lekcií odniesť z tohto článku?

Všetky aktivity, ktoré som vám v tomto článku predstavila, sú univerzálne a je možné ich zaradiť do výučby cudzieho jazyka na akejkoľvek úrovni (A1 – C1). Samozrejme, zadania úloh, resp. otázky treba prispôsobiť dosiahnutej jazykovej úrovni učiacich sa.

Každú, aj tú najklasickejšiu aktivitu je možné s kúskom kreativity pretransformovať na takú, ktorá zaujme učiacich sa, a tým ich ešte viac podnieti pre štúdium toho-ktorého cudzieho jazyka. Keď to dokážem ja, dokážete to určite aj vy.

Ak sa chcete naučiť implementovať kreatívny prístup do výučby slovenčiny ako cudzieho jazyka, rada vám s tým pomôžem.

Ďalšie tipy na lekcie cudzích jazykov s novoročnou tematikou nájdete v tomto videu. Ale ak chcete mať novoročné lekcie bez stresu a bez prípravy, siahnite po Vianočnej obrázkovej aktivite, ku ktorej dostanete navyše bonus v podobe novoročných obrázkov a e-book s tipmi, ako ich využiť na maximum.

Lenka Učíme(sa)slovenčinu

Lenka Ježó Garančovská, PhD.

Ako lektorka s dlhoročnou praxou pomáham nielen cudzincom, ale aj lektorom zamilovať sa do slovenčiny bez učebníc. Verím, že cvičenie robí majstra, a preto pre cudzincov organizujem online klub Jazykové fitko. Pre lektorov zase pripravujem originálne učebné materiály.

Odporúčame
Pre lektorov
Ako sa cítite, keď vyučujete slovenčinu alebo akýkoľvek cudzí jazyk pomocou učebníc?
Pre cudzincov
Viete, aké jarné zvyky a tradície dodržiavajú Slováci? Aké sviatky oslavujú počas jari okrem Veľkej noci?
Pre cudzincov
Máte tiež tento pocit? Učíte sa slovenčinu už nejaký čas, ale stále nehovoríte dobre po slovensky.
Návrat hore

Prihlásenie

Profil